
Powiatowy Urząd Pracy w Środzie Wielkopolskiej ogłasza nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy.
Kwota przyznanych środków w roku 2024 wynosi 539.100,00 zł.
Wnioski będą przyjmowane od 6 marca do 8 marca 2024 r. w godz. od 7:00 do 15:00
Krajowy Fundusz Szkoleniowy /KFS / 2024
Powiatowy Urząd Pracy w Środzie Wielkopolskiej ze środków KFS może dofinansować działania, na rzecz kształcenia pracowników zatrudnionych w firmach działających na terenie miasta Środy Wielkopolskiej lub powiatu średzkiego.
Składając wniosek o dofinansowanie z KFS w ramach priorytetu nr 2, Urząd będzie brał pod uwagę „Barometr zawodów 2024 – powiat średzki " lub „Barometr zawodów 2024 – województwo wielkopolskie". Umowa może zostać zawarta tylko na działania wymienione w art. 69a ust. 2 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, które jeszcze się nie rozpoczęły.
W naborze można wnioskować na formy kształcenia ustawicznego rozpoczynające się w okresie od 25 kwietnia a kończące się do 30 listopada 2024 roku (nie dotyczy studiów podyplomowych).
Priorytety wydatkowania środków KFS ustalone przez Ministra właściwego ds. pracy w roku 2024
1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
2. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych.
3. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych.
4. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych.
5. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
6. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
7. Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
8. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach.
Urząd pracy może przeznaczyć środki KFS na finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy, na które składają się:
- określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego, w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
- badania lekarskie i lub psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
1) zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
2) zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
3) koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
4) posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
5) w przypadku kursów - posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
6) plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
7) możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy.
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia o czym informuje się pracodawcę na piśmie, w przypadku:
1) niepoprawienia wniosku we wskazanym przez Urząd terminie lub
2) niedołączenia załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 117) .
Przed wypełnieniem dokumentów należy zapoznać się z „Zasadami przyznawania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Środzie Wielkopolskiej w roku 2024"
Wniosek wraz z załącznikami można pobrać ze strony internetowej Urzędu: http://srodawielkopolska.praca.gov.pl w Zakładce:
Dokumenty do pobrania → Pracodawcy i przedsiębiorcy → Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)
W przypadku trudności podczas wypełniania wniosku prosimy o kontakt z pracownikiem urzędu, telefon: 61/ 285-80-32 wew. 37 lub 668-011-897
Wnioski należy składać w wyżej określonym terminie:
- w wersji papierowej, w siedzibie tut. Urzędu, w sekretariacie (pokój nr 15, II piętro)
- za pomocą poczty/ kuriera z dopiskiem „Wniosek KFS 2024" na adres: Powiatowy Urząd Pracy ul. Kosynierów 46, 63-000 Środa Wielkopolska - decyduje data wpływu wniosku do tut. Urzędu
- Wnioski składane poza wyznaczonym terminem nie będą podlegać rozpatrzeniu.
- Wnioski będą rozpatrywane w terminie 30 dni od dnia zakończenia naboru. Jeżeli czas rozpatrywania ulegnie wydłużeniu np. w wyniku dużej ilości złożonych wniosków, korekt dokonanych w złożonych wnioskach lub wymagać będą opinii Powiatowej Rady Rynku Pracy, Urząd poinformuje o tym fakcie pracodawców odrębnym komunikatem na stronie internetowej http://srodawielkopolska.praca.gov.pl
- Urząd Pracy pisemnie informuje pracodawcę o sposobie jego rozpatrzenia.
UWAGA !!
- Jeżeli załącznik do wniosku nie dotyczy pracodawcy należy wydrukować i wpisać „nie dotyczy" .
- Instytucja szkoleniowa wypełnia załącznik nr 4 i nr 9 do wniosku, w przypadku ubiegania się o kurs/szkolenie.
- Organizator studiów podyplomowych wypełnia załącznik nr 4 i nr 10 do wniosku, w przypadku ubiegania się o studia podyplomowe.
- Instytucja egzaminacyjna wypełnia załącznik nr 5 i nr 11 do wniosku, w przypadku ubiegania się o egzamin celem uzyskania kwalifikacji zawodowych.
- W przypadku wniosku składanego przez publiczną placówkę oświatową, w którym do kształcenia przewidziany jest Dyrektor placówki konieczne jest złożenie oddzielnego wniosku na kształcenie pracowników placówki i oddzielnego wniosku na kształcenie Dyrektora placówki. Powyższe wynika z faktu udzielania dofinansowania pracodawcy, zgodnie z przepisami prawa pracodawcą nauczycieli jest placówka oświatowa a pracodawcą Dyrektora placówki jest odpowiednio Wójt/Burmistrz/Starosta, który powołał Dyrektora na to stanowisko.
- To samo dotyczy niepublicznych szkół podstawowych, należy złożyć osobno wniosek na dyrektora i osobno na pracowników (w przypadku dyrektora należy rozgraniczyć kto jest pracodawcą dla dyrektora).
- W przypadku wniosków obejmujących kierowników jednostek organizacyjnych samorządu wniosek powinien podpisać również odpowiednio Wójt/Burmistrz/Starosta (osobny wniosek na kierownika i na pracowników).
- Wnioski złożone przez jednostki organizacyjne powiatu podlegają opiniowaniu przez Radę Rynku Pracy.
- Załącznik nr 1 do Zarządzenia - Zasady przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Środzie Wielkopolskiej w roku 2024
- Załącznik nr 2 do Zarządzenia - Wniosek
- Załącznik nr 1 do wniosku stanowiący wzór Pełnomocnictwa do reprezentowania Pracodawcy, jeżeli nie wynika ono bezpośrednio z dokumentów rejestrowych,
- Załącznik nr 2 do wniosku stanowiący wzór Oświadczenia o wysokości uzyskanej pomocy de minimis
- Załącznik nr 3 do wniosku stanowiący wzór Formularza informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
- Załącznik nr 4 do wniosku stanowiący wzór Programu kształcenia ustawicznego (w przypadku ubiegania się o kurs/szkolenie, studia podyplomowe)
- Załącznik nr 5 do wniosku stanowiący wzór Zakresu egzaminu (w przypadku ubiegania się o sfinansowanie kosztów egzaminu)
- Kopia dokumentu potwierdzającego oznaczenia formy prawnej prowadzonej działalności – w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego „KRS" lub Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej „CEIDG" np. może to być: umowa spółki cywilnej wraz z ewentualnymi wprowadzonymi do niej zmianami, regulamin, uchwała, statut w przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty (właściwe np. dla jednostek budżetowych, szkół, przedszkoli). Ponadto należy dołączyć aktualny wydruk KRS, CEIDG. Wszystkie dokumenty winny być potwierdzone „za zgodność z oryginałem".
- Wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawionego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
- Załącznik nr 6 do wniosku stanowiący wzór Oświadczenia wnioskodawcy
- Załącznik nr 7 do wniosku stanowiący wzór Informacji o uczestniku i kosztów kształcenia ustawicznego
- Załącznik nr 8 do wniosku stanowiący wzór Oświadczenia pracodawcy o spełnieniu wybranych priorytetów
- Załącznik nr 9 do wniosku stanowiący wzór Informacji z instytucji szkoleniowej wnioskowanej formy wsparcia w ramach KFS (kurs/szkolenie)
- Załącznik nr 10 do wniosku stanowiący wzór Informacji od organizatora studiów podyplomowych wnioskowanej formy wsparcia w ramach KFS (studia podyplomowe)
- Załącznik nr 11 do wniosku stanowiący wzór Informacji z instytucji egzaminacyjnej wnioskowanej formy wsparcia w ramach KFS (egzamin)
- Załącznik nr 4 do Zarządzenia – Umowa, stanowiąca wzór
- Załącznik nr 1 do umowy, stanowiący wzór
- Załącznik nr 2 do umowy, stanowiący wzór
- Załącznik nr 3 do umowy, stanowiący wzór
- Załącznik nr 4 do umowy, stanowiący wzór
- Załącznik nr 5 do umowy, stanowiący wzór
- Załącznik nr 6 do umowy, stanowiący wzór
- Załącznik nr 5 do Zarządzenia – Karta oceny formalnej
- Załącznik nr 6 do Zarządzenia – Karta oceny merytorycznej
- Załącznik nr 7 do Zarządzenia – Karta sposobu rozpatrzenia
- Barometr zawodów 2024 – powiat średzki
- Barometr zawodów 2024 – województwo wielkopolskie
- Raport – Lista zawodów – Barometr zawodów 2024 ( str. 53-67)
- Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
Wydatkowanie środków KFS ustalone przez Ministra właściwego ds. pracy w roku 2024 :
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych.
Uzasadnienie odbycia szkolenia powinno być wiarygodne, a umiejętności nabywane przez osobę kierowaną na szkolenie powinny uprawdopodobnić utrzymanie przez nią zatrudnienia.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych.
Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to, czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy. Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu bez szczegółowych informacji mogących zostać uznane za dane wrażliwe np. powody pozostawania bez pracy. Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź są członkami takich rodzin, ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy. Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków, jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym. Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci.
Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
- w wieku do 18 roku życia
- w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej,
- bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności,
Należy pamiętać, że prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.
Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie.
Prawo do posiadania Karty przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, który jest:
- osobą posiadającą obywatelstwo polskie, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- cudzoziemcem mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 oraz art. 186 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2023 r. poz. 519, z późn. zm.), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, jeżeli zamieszkuje z członkami rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom jego rodziny w rozumieniu art. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz.U. z 2021 r. poz. 1697, z późn.zm.), posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych.
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi, a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem. W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia. Dlatego pracodawcy coraz częściej poszukują takich pracowników, którzy będą rozumieć potrzebę funkcjonowania w cyfrowym świecie i – przede wszystkim – sprawnie i twórczo posługiwać się narzędziami nowych technologii. Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem. Z jednej strony zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe stale rośnie, ponieważ pojawiają się nowe zawody i kwalifikacje, które wymagają od pracowników nowych umiejętności, a poruszanie się w cyfrowej rzeczywistości staje się tak samo ważne jak umiejętność czytania i pisania.
Z drugiej strony deficyty kompetencji cyfrowych można znaleźć w praktycznie każdej grupie zawodowej: wśród menedżerów i techników, wśród sprzedawców i pracowników biurowych. Te deficyty ograniczają możliwość rozwoju przedsiębiorstw. Nowe zawody związane z rewolucją cyfrową to nie tylko domena branży IT, jak na przykład specjalista big data (osoba, która zajmuje się analizowaniem i przygotowywaniem rekomendacji biznesowych z ogromnych zbiorów danych) czy specjalista do spraw cyberbezpieczeństwa (przeciwdziała zagrożeniom płynącym z internetu). To także zawody, takie jak traffic manager (zajmuje się analizowaniem ruchu na stronach www) czy też menedżer inteligentnych domów, które posiadają system czujników i detektorów oraz zintegrowany system zarządzania (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171 )
Należy pamiętać, że PKD Wnioskodawcy nie jest w tym przypadku istotne. Dotyczy wszystkich wnioskodawców.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
W przypadku serwisów obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe pojawia się potrzeba podnoszenia umiejętności w zakresie budowy zeroemisyjnych (samochody elektryczne) i niskoemisyjnych (samochody hybrydowe i hybrydowe typu plug-in), układów napędowych oraz diagnozowania i naprawy ich usterek. W związku z tym uzasadnione oraz konieczne jest podnoszenie kwalifikacji dla pracowników branży motoryzacyjnej, aby mogli nabyć umiejętności związane z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Szczególnie dotyczy to zatrudnionych w fabrykach pojazdów spalinowych oraz części i komponentów do silników spalinowych. W ramach priorytetu przewiduje się szeroki zakres wspieranych działań dotyczący podnoszenia kompetencji dla osób planujących kontynuację pracy w branży motoryzacyjnej, zatrudnionych obecnie przy produkcji i naprawie pojazdów samochodowych. Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni w firmach z szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej.
O przynależności do ww. branży decydować będzie posiadanie jako przeważającego jednego z poniższych kodów PKD:
29.10.B Produkcja samochodów osobowych,
29.10.C Produkcja autobusów,
29.10.D Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów,
29.10.E Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep,
29.31.Z Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych,
29.32.Z Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Celem priorytetu jest dofinansowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej przy produkcji pojazdów i ich komponentów. Szkolenia te mogą obejmować między innymi obszary dotyczące: budowy układów magazynowania energii (akumulatorów) stosowanych w pojazdach elektrycznych, budowę instalacji elektrycznej pojazdów niski i zeroemisyjnych, technologie napędów wodorowych, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach zeroemisyjnych. W przypadku serwisów i zakładów naprawczych w ramach priorytetu przewiduje się dofinansowanie m.in. specjalistycznych szkoleń technicznych w zakresie serwisowania i obsługi samochodów elektrycznych dla mechaników obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, które są niezbędne do wykonywania prac przy wysokonapięciowej instalacji elektrycznej pojazdów.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Ze szkoleń w ramach tego priorytetu mogą korzystać również pracodawcy i pracownicy z polskim obywatelstwem o ile wykażą w uzasadnieniu wniosku, że szkolenie to ułatwi czy też umożliwi im pracę z zatrudnionymi bądź planowanymi do zatrudnienia w przyszłości cudzoziemcami.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia przede wszystkim dla właścicieli firm, kadry zarządzającej, menadżerów oraz pracowników realizujących zadania w obszarze zarządzanie i finansów.
Przykładowe tematy szkoleniowe (moduły) programów szkoleniowych z zakresu zarządzania finansami i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach:
1. Zarządzanie finansami:
- Analiza finansowa i interpretacja sprawozdań finansowych.
- Planowanie budżetu i kontrola kosztów.
- Skuteczne zarządzanie płynnością finansową.
- Wczesne wykrywanie sygnałów ostrzegawczych.
- Ocena ryzyka i strategie jego minimalizacji.
- Planowanie awaryjne i scenariusze kryzysowe.
- Skuteczna komunikacja z interesariuszami w trudnych sytuacjach.
- Zarządzanie wizerunkiem firmy podczas kryzysu.
- Rozwijanie umiejętności decyzyjnych w warunkach presji.
- Motywowanie zespołu w trudnych czasach.
- Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i systemów do analizy danych finansowych.
- Automatyzacja procesów księgowych i raportowania.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien wykazać powiązanie zakresu obowiązków pracownika z wnioskowanym szkoleniem. Składając stosowny wniosek o dofinansowanie w ramach przedmiotowego priorytetu wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności, wiedzy, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. Stosowna decyzja ma zostać podjęta na podstawie analizy programu szkolenia oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia. Dofinansowanie w ramach tego priorytetu może otrzymać każdy pracodawca, który w przekonywujący sposób uzasadni, że dla prawidłowego działania jego firmy bądź dla jej ratowania niezbędne jest nabycie konkretnych umiejętności. Nie ma potrzeby spełniania jakiś konkretnych warunków czy kryteriów. Wystarczające jest wiarygodne uzasadnienie.