Nabór wniosków KFS 2024

Print Drukuj



Powiatowy Urząd Pracy w Środzie Wielkopolskiej ogłasza nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy.
Kwota przyznanych środków w roku 2024 wynosi 539.100,00 zł.
Wnioski będą przyjmowane od  6 marca do  8 marca 2024 r. w godz. od 7:00 do 15:00
 
Krajowy Fundusz Szkoleniowy /KFS / 2024                                                                                                                                                                                
Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków z KFS składa Wniosek w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności (o ile spełnia warunek bycia pracodawcą).
Powiatowy Urząd Pracy w Środzie Wielkopolskiej ze środków KFS może dofinansować działania, na rzecz kształcenia pracowników zatrudnionych w firmach działających na terenie miasta Środy Wielkopolskiej lub powiatu średzkiego.
Składając wniosek o dofinansowanie z KFS w ramach priorytetu nr 2, Urząd będzie brał pod uwagę „Barometr zawodów 2024 – powiat średzki " lub „Barometr zawodów 2024 – województwo wielkopolskie". Umowa może zostać zawarta tylko na działania wymienione w art. 69a ust. 2 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, które jeszcze się nie rozpoczęły.
W naborze można wnioskować na formy kształcenia ustawicznego rozpoczynające się w okresie od 25 kwietnia a kończące się do 30 listopada 2024 roku (nie dotyczy studiów podyplomowych).
 
Priorytety wydatkowania środków KFS ustalone przez Ministra właściwego ds. pracy  w roku 2024  
1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
2. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych.
3. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych.
4. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych.
5. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
6. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
7. Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
8. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach.
Urząd pracy  może przeznaczyć środki KFS na finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy, na które składają się:
  1. określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego, w związku z ubieganiem się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS,
  2. kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą,
  3. egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych,
  4. badania lekarskie i lub psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu,
  5. ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
Przy rozpatrywaniu wniosków uwzględnia się w oparciu o § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego ( Dz.U. z 2018 r. poz. 117):
1)  zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
2)  zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
3)  koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS  w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
4)  posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
5)  w przypadku kursów - posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
6)  plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
7)  możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa  w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy.
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia o czym  informuje się pracodawcę na piśmie,  w przypadku:
1)  niepoprawienia wniosku we wskazanym przez Urząd terminie lub
2)  niedołączenia załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 117) .
Przed wypełnieniem dokumentów należy zapoznać się z „Zasadami przyznawania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy w Powiatowym Urzędzie Pracy w Środzie Wielkopolskiej w roku 2024"      
Wniosek wraz z załącznikami można pobrać ze strony internetowej Urzędu: http://srodawielkopolska.praca.gov.pl  w Zakładce:
Dokumenty do pobrania → Pracodawcy i przedsiębiorcy  Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)
        W przypadku trudności podczas wypełniania wniosku prosimy o kontakt z pracownikiem urzędu, telefon: 61/ 285-80-32 wew. 37  lub  668-011-897
Wnioski należy składać w wyżej określonym terminie:
  • w wersji papierowej, w siedzibie tut. Urzędu, w sekretariacie (pokój nr 15, II piętro)
          lub
  • za pomocą poczty/ kuriera z dopiskiem „Wniosek KFS 2024" na adres:  Powiatowy Urząd Pracy ul. Kosynierów 46, 63-000 Środa Wielkopolska  - decyduje data wpływu wniosku do tut. Urzędu
  • Wnioski składane poza wyznaczonym terminem nie będą podlegać rozpatrzeniu.
  • Wnioski będą rozpatrywane w terminie 30 dni od dnia zakończenia naboru. Jeżeli czas rozpatrywania ulegnie wydłużeniu np. w wyniku dużej ilości złożonych wniosków, korekt dokonanych w złożonych wnioskach lub wymagać będą opinii Powiatowej Rady Rynku Pracy, Urząd poinformuje o tym fakcie pracodawców odrębnym komunikatem na stronie internetowej http://srodawielkopolska.praca.gov.pl
  • Urząd Pracy pisemnie informuje pracodawcę o sposobie jego rozpatrzenia
 
                                               UWAGA !!
  • Jeżeli załącznik do wniosku nie dotyczy pracodawcy należy wydrukować i wpisać „nie dotyczy" .
  • Instytucja szkoleniowa wypełnia załącznik nr 4 i nr 9 do wniosku, w przypadku ubiegania się o kurs/szkolenie.
  • Organizator studiów podyplomowych wypełnia załącznik nr 4 i nr 10 do wniosku, w przypadku ubiegania się o studia podyplomowe.
  • Instytucja egzaminacyjna wypełnia załącznik nr 5 i nr 11 do wniosku, w przypadku ubiegania się o egzamin celem uzyskania kwalifikacji zawodowych.
  • W przypadku wniosku składanego przez publiczną placówkę oświatową, w którym do kształcenia przewidziany jest Dyrektor placówki konieczne jest złożenie oddzielnego wniosku na kształcenie pracowników placówki i oddzielnego wniosku na kształcenie Dyrektora placówki. Powyższe wynika z faktu udzielania dofinansowania pracodawcy,  zgodnie z przepisami prawa pracodawcą nauczycieli jest placówka oświatowa a pracodawcą Dyrektora placówki jest odpowiednio Wójt/Burmistrz/Starosta, który powołał Dyrektora na to stanowisko.
  • To samo dotyczy niepublicznych szkół podstawowych, należy złożyć osobno wniosek na dyrektora i osobno na pracowników (w przypadku dyrektora należy rozgraniczyć kto jest pracodawcą dla dyrektora).
  • W przypadku wniosków obejmujących kierowników jednostek organizacyjnych samorządu wniosek powinien podpisać również odpowiednio Wójt/Burmistrz/Starosta (osobny wniosek na kierownika i na pracowników).
  • Wnioski złożone przez jednostki organizacyjne powiatu podlegają opiniowaniu przez Radę Rynku Pracy.                                       
                                                Załączniki :   
  • Załącznik nr 1 do Zarządzenia - Zasady przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy w Powiatowym Urzędzie  Pracy w Środzie Wielkopolskiej w roku 2024
  • Załącznik nr 2 do Zarządzenia - Wniosek
  • Załącznik nr 1 do wniosku stanowiący wzór Pełnomocnictwa do reprezentowania Pracodawcy,  jeżeli nie wynika ono bezpośrednio z dokumentów rejestrowych,
  • Załącznik nr 2 do wniosku stanowiący wzór Oświadczenia o wysokości uzyskanej pomocy de minimis
  • Załącznik nr 3 do wniosku stanowiący wzór Formularza informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc de minimis 
  • Załącznik nr 4 do wniosku stanowiący wzór Programu kształcenia ustawicznego (w przypadku ubiegania się o kurs/szkolenie, studia podyplomowe)
  • Załącznik nr 5 do wniosku  stanowiący wzór Zakresu egzaminu (w przypadku ubiegania się o sfinansowanie kosztów egzaminu)
  • Kopia dokumentu potwierdzającego oznaczenia formy prawnej prowadzonej działalności – w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego „KRS" lub Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej „CEIDG" np. może to być: umowa spółki cywilnej wraz z ewentualnymi wprowadzonymi do niej zmianami, regulamin, uchwała, statut w przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty (właściwe np. dla jednostek budżetowych, szkół, przedszkoli). Ponadto należy dołączyć aktualny wydruk KRS, CEIDG. Wszystkie dokumenty winny być potwierdzone „za zgodność z oryginałem".
  • Wzór dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawionego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
  • Załącznik nr 6 do wniosku stanowiący wzór Oświadczenia wnioskodawcy
  • Załącznik nr 7 do wniosku stanowiący wzór Informacji o uczestniku i kosztów kształcenia ustawicznego
  • Załącznik nr 8 do wniosku stanowiący wzór Oświadczenia pracodawcy o spełnieniu wybranych priorytetów
  • Załącznik nr 9 do wniosku stanowiący wzór Informacji z instytucji szkoleniowej wnioskowanej formy wsparcia w ramach KFS (kurs/szkolenie)
  • Załącznik nr 10 do wniosku stanowiący wzór Informacji od organizatora studiów podyplomowych wnioskowanej formy wsparcia w ramach KFS (studia podyplomowe)
  • Załącznik nr 11 do wniosku stanowiący wzór Informacji z instytucji egzaminacyjnej wnioskowanej formy wsparcia w ramach KFS (egzamin)
  • Załącznik nr 4 do Zarządzenia – Umowa, stanowiąca wzór
  • Załącznik nr 1 do umowy, stanowiący wzór
  • Załącznik nr 2 do umowy, stanowiący wzór
  • Załącznik nr 3 do umowy, stanowiący wzór
  • Załącznik nr 4 do umowy, stanowiący wzór
  • Załącznik nr 5 do umowy, stanowiący wzór
  • Załącznik nr 6 do umowy, stanowiący wzór
  • Załącznik nr 5 do Zarządzenia – Karta oceny formalnej
  • Załącznik nr 6 do Zarządzenia – Karta oceny merytorycznej
  • Załącznik nr 7 do Zarządzenia – Karta sposobu rozpatrzenia
  • Barometr zawodów 2024 – powiat średzki
  • Barometr zawodów 2024 – województwo wielkopolskie
  • Raport – Lista zawodów – Barometr zawodów 2024 ( str. 53-67)
  • Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
 
Wydatkowanie środków KFS ustalone przez Ministra właściwego  ds. pracy w roku 2024 :
 
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy. 
Należy pamiętać, że przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy" w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Przykładowo maszyna istniejąca na rynku od bardzo wielu lat, ale niewykorzystywana do tej pory w firmie wnioskodawcy, jest w jego przypadku „nową technologią czy narzędziem pracy". Pod pojęciem procesów należy rozumieć zaś serię powiązanych ze sobą działań lub zadań, które rozwiązują problem lub prowadzą do osiągnięcia określonego efektu. Przykładowymi kategoriami procesów biznesowych są: proces zarządczy (który kieruje działaniem systemu, np. zarządzanie przedsiębiorstwem lub zarządzanie strategiczne), proces operacyjny (który dotyczy istoty biznesu i źródła wartości dodanej, np. zaopatrzenie, produkcja, marketing, sprzedaż), proces pomocniczy (który wspiera procesy główne, np. księgowość, rekrutacja, wsparcie techniczne) - https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/zarzadzanie-procesami-biznesowymi-bpm Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Stosowna decyzja ma zostać podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/ zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.
 
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych. 
Składając wniosek o dofinansowanie z KFS w ramach w/w priorytetu, Urząd będzie brał pod uwagę „Barometr zawodów 2024 – powiat średzki " lub „Barometr zawodów 2024 – województwo wielkopolskie". Należy udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego. Oznacza to, że kluczowe jest zbadanie w jakim zawodzie planowane jest kształcenie ustawiczne. Dodatkowo w celu weryfikacji określonego zawodu deficytowego warto przeanalizować Raport - Lista zawodów – Barometr zawodów 2024 (str. 53-67).
Uzasadnienie odbycia szkolenia powinno być wiarygodne, a umiejętności nabywane przez osobę kierowaną na szkolenie powinny uprawdopodobnić utrzymanie przez nią zatrudnienia.
 
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych. 
Przyjęty zapis priorytetu pozwala na sfinansowanie niezbędnych form kształcenia ustawicznego osobom (np. matce, ojcu, opiekunowi prawnemu), które powracają na rynek pracy po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem.
Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy  tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to, czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy. Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu bez szczegółowych informacji mogących zostać uznane za dane wrażliwe np. powody pozostawania bez pracy. Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź są członkami takich rodzin, ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy. Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków, jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym. Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci.
Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
  • w wieku do 18 roku życia
  • w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej,
  • bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności,
ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Należy pamiętać, że prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.
Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie. 
Prawo do posiadania Karty przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, który jest:
  • osobą posiadającą obywatelstwo polskie, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • cudzoziemcem mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 oraz art. 186 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2023 r. poz. 519, z późn. zm.), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, jeżeli zamieszkuje z członkami rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom jego rodziny w rozumieniu art. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz.U. z 2021 r. poz. 1697, z późn.zm.), posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Uwaga: Warunki - powrotu na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz bycia członkiem rodziny wielodzietnej - nie muszą być spełniane łącznie.
 
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych.
Propozycja tego priorytetu wynika z faktu, że postęp technologiczny i cyfrowy jest coraz bardziej obecny w życiu każdego człowieka i będzie skutkować istotnymi zmianami w strukturze zatrudnienia oraz popycie na konkretne zawody i umiejętności. Bardzo ważne jest aby osoby funkcjonujące na rynku pracy były wyposażone w umiejętności, które nie będą się szybko dezaktualizować i pozwolą na stały rozwój posiadanego doświadczenia, wiedzy i umiejętności. Z punktu widzenia pracodawców w perspektywie wieloletniej ważne będzie to, by kadry gospodarki dysponowały nowoczesnymi umiejętnościami, potrzebnymi w scyfryzowanych branżach oraz gospodarce obiegu zamkniętego.
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi, a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej  czy cyberbezpieczeństwem. W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia. Dlatego pracodawcy coraz częściej poszukują takich pracowników, którzy będą rozumieć potrzebę funkcjonowania w cyfrowym świecie i – przede wszystkim – sprawnie i twórczo posługiwać się narzędziami nowych technologii. Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem. Z jednej strony zapotrzebowanie na kompetencje cyfrowe stale rośnie, ponieważ pojawiają się nowe zawody i kwalifikacje, które wymagają od pracowników nowych umiejętności, a poruszanie się w cyfrowej rzeczywistości staje się tak samo ważne jak umiejętność czytania i pisania.
Z drugiej strony deficyty kompetencji cyfrowych można znaleźć w praktycznie każdej grupie zawodowej: wśród menedżerów i techników, wśród sprzedawców i pracowników biurowych. Te deficyty ograniczają możliwość rozwoju przedsiębiorstw. Nowe zawody związane z rewolucją cyfrową to nie tylko domena branży IT, jak na przykład specjalista big data (osoba, która zajmuje się analizowaniem i przygotowywaniem rekomendacji biznesowych z ogromnych zbiorów danych) czy specjalista do spraw cyberbezpieczeństwa (przeciwdziała zagrożeniom płynącym z internetu). To także zawody, takie jak traffic manager (zajmuje się analizowaniem ruchu na stronach www) czy też menedżer inteligentnych domów, które posiadają system czujników i detektorów oraz zintegrowany system zarządzania (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171 )
Należy pamiętać, że PKD Wnioskodawcy nie jest w tym przypadku istotne. Dotyczy wszystkich wnioskodawców.
 
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
Niniejszy priorytet wynika z trwającej obecnie transformacji branży motoryzacyjnej w kierunku napędów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych oraz wzrostu wykorzystania paliw alternatywnych. Powoduje to zmniejszenie produkcji tradycyjnych silników spalinowych i ich części, przy czym przyczynia się do zwiększenia produkcji akumulatorów montowanych w pojazdach elektrycznych oraz komponentów elektronicznych wykorzystywanych w tych pojazdach. 
W przypadku serwisów obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe pojawia się potrzeba podnoszenia umiejętności w zakresie budowy zeroemisyjnych (samochody elektryczne) i niskoemisyjnych (samochody hybrydowe i hybrydowe typu plug-in), układów napędowych oraz diagnozowania i naprawy ich usterek. W związku z tym uzasadnione oraz konieczne jest podnoszenie kwalifikacji dla pracowników branży motoryzacyjnej, aby mogli nabyć umiejętności związane z innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Szczególnie dotyczy to zatrudnionych w fabrykach pojazdów spalinowych oraz części i komponentów do silników spalinowych. W ramach priorytetu przewiduje się szeroki zakres wspieranych działań dotyczący podnoszenia kompetencji dla osób planujących kontynuację pracy w branży motoryzacyjnej, zatrudnionych obecnie przy produkcji i naprawie pojazdów samochodowych. Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni w firmach z szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej.
O przynależności do ww. branży decydować będzie posiadanie jako przeważającego jednego z poniższych kodów PKD:
29.10.B  Produkcja samochodów osobowych,
29.10.C  Produkcja autobusów,
29.10.D  Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów,
29.10.E  Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
29.20.Z  Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep  i naczep,
29.31.Z  Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych,
29.32.Z  Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
45.20.Z  Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
 
Celem priorytetu jest dofinansowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej przy produkcji pojazdów i ich komponentów. Szkolenia te mogą obejmować między innymi obszary dotyczące: budowy układów magazynowania energii (akumulatorów) stosowanych w pojazdach elektrycznych, budowę instalacji elektrycznej pojazdów niski i zeroemisyjnych, technologie napędów wodorowych, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach zeroemisyjnych. W przypadku serwisów i zakładów naprawczych w ramach priorytetu przewiduje się dofinansowanie m.in. specjalistycznych szkoleń technicznych w zakresie serwisowania i obsługi samochodów elektrycznych dla mechaników obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, które są niezbędne do wykonywania prac przy wysokonapięciowej instalacji elektrycznej pojazdów.
 
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
W ramach niniejszego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować kształcenie ustawiczne osób wyłącznie w wieku powyżej 45 roku życia (zarówno pracodawców jak i pracowników). Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, w momencie składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie w PUP. 
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
 
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia zarówno dla cudzoziemców, jak i polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), które odpowiadają na specyficzne potrzeby, jakie mają pracownicy cudzoziemscy i pracodawcy ich zatrudniający. Proszę jednocześnie pamiętać, że szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności: 
  • doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
  • doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
  • ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
  • rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Należy pamiętać, że powyższa lista nie jest katalogiem zamkniętym i każdy pracodawca może określić własną listę potrzeb.
Ze szkoleń w ramach tego priorytetu mogą korzystać również pracodawcy i pracownicy z polskim obywatelstwem o ile wykażą w uzasadnieniu wniosku, że szkolenie to ułatwi czy też umożliwi im pracę z zatrudnionymi bądź planowanymi do zatrudnienia w przyszłości cudzoziemcami.
 
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach.
Należy mieć na uwadze, iż obecnie wiele firm zwłaszcza z sektora MŚP boryka się z trudnościami, w tym trudnościami finansowymi. W wielu przypadkach nastąpiła kumulacja wielu niekorzystnych czynników takich, jak rynkowe skutki pandemii COVID-19, wojna na terytorium Ukrainy, rosnące koszty energii i koszty pracy, wzrost inflacji, które przekładają się na spowolnienie rozwoju gospodarczego i rosnącą liczbę podmiotów kończących lub zawieszających działalność. Konieczne staje się zatem wspieranie nabywania umiejętności przedsiębiorców i kadry zarządzającej w zakresie prawidłowej identyfikacji ryzyk towarzyszących danej działalności gospodarczej, umiejętności prawidłowej oceny sytuacji finansowej, trafnej oceny symptomów zwiastujących nadchodzący kryzys finansowy w danej firmie, a nade wszystko umiejętności znajdowania konkretnych sposobów i rozwiązań przezwyciężania trudności i umiejętności budowania długofalowej odporności na kryzysy, aby pomimo trudności firma mogła przetrwać na rynku. Warunki kryzysu sprawiają, że szanse na przetrwanie mają organizacje uczące się, mogące elastycznie dostosować się do zmian, co stanowi warunek wypracowania przewagi konkurencyjnej na rynku. W celu zapewnienia przedsiębiorstwu możliwości osiągnięcia sukcesu należy optymalizować warunki pracy, budować skuteczny system zarządzania kryzysem, wypracowywać nowe innowacyjne rozwiązania. W szczególności wspierane powinny być szkolenia i kursy, które są dedykowane dla danej branży i dotyczą analizowania sytuacji finansowej, pozwalają na poznanie w praktyce narzędzi do controllingu i monitorowania kondycji danego przedsiębiorstwa, podczas których omówione zostaną przypadki odstępstw od przyjętych norm w zakresie prawidłowego zarządzania finansami, nakładami na inwestycje czy marketing a także uczące pozyskiwania dodatkowych preferencyjnych źródeł finansowania lub restrukturyzacji zadłużenia.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia przede wszystkim dla właścicieli firm, kadry zarządzającej, menadżerów oraz pracowników realizujących zadania w obszarze zarządzanie i finansów. 
Przykładowe tematy szkoleniowe (moduły) programów szkoleniowych z zakresu zarządzania finansami i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach:
1. Zarządzanie finansami:
  • Analiza finansowa i interpretacja sprawozdań finansowych.
  • Planowanie budżetu i kontrola kosztów.
  • Skuteczne zarządzanie płynnością finansową.
2. Zapobieganie sytuacjom kryzysowym:
  • Wczesne wykrywanie sygnałów ostrzegawczych.
  • Ocena ryzyka i strategie jego minimalizacji.
  • Planowanie awaryjne i scenariusze kryzysowe.
3. Komunikacja w sytuacjach kryzysowych:
  • Skuteczna komunikacja z interesariuszami w trudnych sytuacjach.
  • Zarządzanie wizerunkiem firmy podczas kryzysu.
4. Doskonalenie umiejętności przywódczych:
  • Rozwijanie umiejętności decyzyjnych w warunkach presji.
  • Motywowanie zespołu w trudnych czasach.
5. Technologie wspierające zarządzanie finansami:
  • Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i systemów do analizy danych finansowych.
  • Automatyzacja procesów księgowych i raportowania.
 
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien wykazać powiązanie zakresu obowiązków pracownika z wnioskowanym szkoleniem. Składając stosowny wniosek o dofinansowanie w ramach przedmiotowego priorytetu wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności, wiedzy, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. Stosowna decyzja ma zostać podjęta na podstawie analizy programu szkolenia oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia. Dofinansowanie w ramach tego priorytetu może otrzymać każdy pracodawca, który w przekonywujący sposób uzasadni, że dla prawidłowego działania jego firmy bądź dla jej ratowania niezbędne jest nabycie konkretnych umiejętności. Nie ma potrzeby spełniania jakiś konkretnych warunków czy kryteriów. Wystarczające jest wiarygodne uzasadnienie.

Załączniki

Zasady przyznawania środków z KFS w 2024 r
Zasady przyznawania środków z KFS w 2024 r.pdf 946 KB
1. Wniosek
1. Wniosek.doc 397 KB
1. Wniosek
1. Wniosek.pdf 1269 KB
2. Załącznik nr 1 do wniosku - Pełnomocnictwo do reprezentowania Pracodawcy
2. Załącznik nr 1 do wniosku - Pełnomocnictwo do reprezentowania Pracodawcy.docx 26 KB
2. Załącznik nr 1 do wniosku - Pełnomocnictwo do reprezentowania Pracodawcy
2. Załącznik nr 1 do wniosku - Pełnomocnictwo do reprezentowania Pracodawcy.pdf 258 KB
3. Załącznik nr 2 do wniosku - Oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis
3. Załącznik nr 2 do wniosku - Oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis.doc 52 KB
3. Załącznik nr 2 do wniosku - Oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis
3. Załącznik nr 2 do wniosku - Oświadczenie o wysokości uzyskanej pomocy de minimis.pdf 515 KB
4. Załącznik nr 3 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
4. Załącznik nr 3 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.xlsx 52 KB
4. Załącznik nr 3 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
4. Załącznik nr 3 do wniosku - Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf 663 KB
5. Załącznik nr 4 do wniosku - Program kształcenia ustawicznego (kurs) (studia podyplomowe)
5. Załącznik nr 4 do wniosku - Program kształcenia ustawicznego (kurs) (studia podyplomowe).doc 78 KB
5. Załącznik nr 4 do wniosku - Program kształcenia ustawicznego (kurs) (studia podyplomowe)
5. Załącznik nr 4 do wniosku - Program kształcenia ustawicznego (kurs) (studia podyplomowe).pdf 282 KB
6. Załącznik nr 5 do wniosku - Zakres egzaminu
6. Załącznik nr 5 do wniosku - Zakres egzaminu.doc 67 KB
6. Załącznik nr 5 do wniosku - Zakres egzaminu
6. Załącznik nr 5 do wniosku - Zakres egzaminu.pdf 184 KB
7. Załącznik nr 6 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy
7. Załącznik nr 6 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy.docx 39 KB
7. Załącznik nr 6 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy
7. Załącznik nr 6 do wniosku - Oświadczenie wnioskodawcy.pdf 311 KB
8. Załącznik nr 7 do wniosku - Informacja o uczestniku i kosztów kształcenia ustawicznego
8. Załącznik nr 7 do wniosku - Informacja o uczestniku i kosztów kształcenia ustawicznego.doc 63 KB
8. Załącznik nr 7 do wniosku - Informacja o uczestniku i kosztów kształcenia ustawicznego
8. Załącznik nr 7 do wniosku - Informacja o uczestniku i kosztów kształcenia ustawicznego.pdf 694 KB
9. Załącznik nr 8 do wniosku - Oświadcznie pracodawcy o spełnieniu wybranych priorytetów
9. Załącznik nr 8 do wniosku - Oświadcznie pracodawcy o spełnieniu wybranych priorytetów.doc 198 KB
9. Załącznik nr 8 do wniosku - Oświadcznie pracodawcy o spełnieniu wybranych priorytetów
9. Załącznik nr 8 do wniosku - Oświadcznie pracodawcy o spełnieniu wybranych priorytetów.pdf 692 KB
10. Załącznik nr 9 do wniosku - Informacja z instytucji szkoleniowej
10. Załącznik nr 9 do wniosku - Informacja z instytucji szkoleniowej.docx 36 KB
10. Załącznik nr 9 do wniosku - Informacja z instytucji szkoleniowej
10. Załącznik nr 9 do wniosku - Informacja z instytucji szkoleniowej.pdf 574 KB
11. Załącznik nr 10 do wniosku - Informacja od organizatora studiów podyplomowych
11. Załącznik nr 10 do wniosku - Informacja od organizatora studiów podyplomowych.docx 35 KB
11. Załącznik nr 10 do wniosku - Informacja od organizatora studiów podyplomowych
11. Załącznik nr 10 do wniosku - Informacja od organizatora studiów podyplomowych.pdf 737 KB
12. Załącznik nr 11 do wniosku - Informacja z instytucji egzaminacyjnej
12. Załącznik nr 11 do wniosku - Informacja z instytucji egzaminacyjnej.docx 35 KB
12. Załącznik nr 11 do wniosku - Informacja z instytucji egzaminacyjnej
12. Załącznik nr 11 do wniosku - Informacja z instytucji egzaminacyjnej.pdf 653 KB
13. Umowa
13. Umowa.pdf 834 KB
14. Załącznik nr 1 do umowy
14. Załącznik nr 1 do umowy.pdf 632 KB
15. Załącznik nr 2 do umowy
15. Załącznik nr 2 do umowy.pdf 606 KB
16. Załącznik nr 3 do umowy
16. Załącznik nr 3 do umowy.pdf 194 KB
17. Załącznik nr 4 do umowy
17. Załącznik nr 4 do umowy.pdf 383 KB
18. Załącznik nr 5 do umowy
18. Załącznik nr 5 do umowy.pdf 407 KB
19. Załącznik nr 6 do umowy
19. Załącznik nr 6 do umowy.pdf 551 KB
20. Załącznik nr 5 do Zarządzenia - Karta oceny formalnej
20. Załącznik nr 5 do Zarządzenia - Karta oceny formalnej.pdf 615 KB
21. Załącznik nr 6 do Zarządzenia - Karta oceny merytorycznej
21. Załącznik nr 6 do Zarządzenia - Karta oceny merytorycznej.pdf 582 KB
22. Załącznik nr 7 do Zarządzenia - Karta sposobu rozpatrzenia
22. Załącznik nr 7 do Zarządzenia - Karta sposobu rozpatrzenia.pdf 572 KB
23. BAROMETR ZAWODÓW 2024 powiat średzki
23. BAROMETR ZAWODÓW 2024 powiat średzki.pdf 241 KB
24. BAROMETR ZAWODÓW 2024 województwo wielkopolskie
24. BAROMETR ZAWODÓW 2024 województwo wielkopolskie.pdf 206 KB
25. Raport - Lista zawodów - Barometr zawodów 2024 str. 53-67
25. Raport - Lista zawodów - Barometr zawodów 2024 str. 53-67.pdf 4730 KB
26. Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy wg. stanu na 01.01.2023
26. Klasyfikacja zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy wg. stanu na 01.01.2023.pdf 716 KB
Informacje o publikacji dokumentu